Happylifestyle.fi

Parempi elämä joogan ja meditaation avulla

Pakene kiireistä arkea, ja osta nämä asiat kotiisi

Posted on 7.11.2019 in Koti, Stressin hoito, Yleistä

Stressi

Jos unohtelet tapaamisia, päivämääriä tai muita asioita, joiden muistamisessa sinulla ei normaalisti ole ongelmia, saattaa se olla merkki ylikuormittumisesta ja liiallisesta kiireestä. Muistisairauden sijaan kannattaa ensimmäiseksi pohtia sitä, onko elämä liian täyttä ja kiireistä. Toinen merkki siitä, että on aika höllentää tahtia, on jatkuva päänsärky – jos se ei johdu huonoista työasennoista, liian vähäisestä veden juomisesta tai terveydellisistä syistä. Stressaantuneena ihmisen immuunipuolustus laskee, joten flunssat ovat lisääntyvät – mikäli nuha iskee aiempaa useammin, on syytä sallia itselleen enemmän lepoa. Ihmisen on saatava joskus levätä, ja aikaa pitää löytyä myös syömiselle, nukkumiselle ja sosiaalisten suhteiden hoitamiselle. Mikäli arki on pelkkää suorittamista ja kaikki voimavarat joutuu kanavoimaan päivittäisten askareiden hoitamiseen, on burnout eli työuupumus lähellä. 

Stressiä voi oppia hallitsemaan

Myös mieluiset asiat voivat aiheuttaa stressiä, esimerkiksi harrastukset, lomamatkat tai raskaus. Stressi kuuluu elämään, ja sitä voi oppia hallitsemaan. Stressin perimmäinen tarkoitus on virittää elimistö toimimaan mahdollisimman suorituskykyisesti äärimmäisiä ponnisteluja vaativissa tilanteissa. Jos kuitenkin koko elämä alkaa olla yhtä nopeatahtista suorittamista ja ylisuurten odotusten kanssa elämistä, menee siitä mielekkyys. Pitkäkestoinen stressi kuormittaa meitä sekä henkisesti että fyysisesti, ja vaarana ovat erilaiset sairaudet. 

Mikäli arki kiireineen vie kaikki voimat, on aika pohtia elämää uudestaan ja miettiä, onko stressin taustalla yksin kertaisesti liian täyteen ahdettu elämä, vai onko taustalla henkistä kuormitusta – esimerkiksi läheisen kuolema tai jokin muu vaikea asia. Ammattiapu voi olla tarpeen kuormittavien elämäntapahtumien käsittelemisessä, mutta terapia on paikallaan myös silloin, jos ei pääse omin voimin irti tarpeesta suorittaa ja ylibuukata kalenteri. 

Työpäivän kiireet vaativat vastapainoa. Sohvalla makaaminen ei ole paras tapa ladata akkuja, jos se on jokapäiväistä. Levon ja unen merkitystä ei voi missään nimessä vähätellä, mutta keho ja mieli voivat paremmin säännöllisen liikunnan avulla. Valitettavasti liikunnan harrastaminen on usein se ensimmäinen asia, mistä kiireinen ihminen tinkii. Vaikka muut velvollisuudet tuntuisivat tärkeimmiltä tai voimat eivät tuntuisi riittävän lenkkipolulle tai salille lähtemiseen, ei liikunnan harrastamisesta kannata luistaa, sillä se jos mikä tukee terveyttä ja antaa voimaa selvitä uusista haasteista.

Ulkoporeallas

Liikuntaa ei tarvitse harrastaa joka ilta. Muutamana iltana viikossa voi vain ottaa iisisti, ja käydä saunassa tai esimerkiksi ulkoporealtaassa rentouttamassa mieltä ja kireitä lihaksia. Osoitteessa veloxia.fi voit käydä tutustumassa hyvällä hinta-laatusuhteella varustettuihin ulkoporealtaisiin ja hankkia kylpylätunnelmaa kotiisi. Muita suosittuja rentoutumis- ja stressinhallintakeinoja ovat jooga, ystävien tapaaminen, lukeminen ja käsitöiden tekeminen. Perisuomalainen tapa nollata työviikko ja laukaista jännittyneisyys alkoholilla ei loppujen lopuksi ole niin kovin hyvä idea, sillä alkoholi kuormittaa elimistöä, ja alkoholin nauttiminen voi vaikuttaa alentavasti seuraavan päivän suorituskykyyn.

Kiireistä arkea vastaan näillä hankinnoilla

Ulkoporeallas on mainio paikka paeta kiireistä arkea ja ottaa itselleen omaa aikaa. Kotiin kannattaa hankkia myös laadukas patja, sillä hyvä uni auttaa jaksamaan. Aivot huoltavat itseään yön aikana, joten unen ja levon merkitys palautumisessa ja stressin hallinnassa on avainasemassa. Arjen kiireitä voi paeta myös hyvän kirjan pariin – jos lukeminen on sinulle mieluisa palautumiskeino, panosta omaan lukunurkkaukseen. Laiskanlinna ja hyvä lukuvalo takaavat lukemattomat rentouttavat illat!

Kotiin voi ostaa monia kodinkoneita, joiden avulla arjen kiireistä selviää edes hieman helpommalla. Lähes joka kodista löytyy mikro, missä on kätevä lämmittää ruokaa. Satunnaisista eineksistä ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa – jos et ehdi kokata, on ihan OK ostaa valmisruokia! Toinen vaihtoehto on kokata viikonloppuna iso määrä ruokaa, ja lämmittää sitä pitkin viikkoa. Kuivausrumpu helpottaa pyykkihuoltoa, sillä sen ansiosta normaalipyykkiä ei tarvitse erikseen ripustella pesun jälkeen. Robotti-imuri ja -moppi hoitavat siivoamisen poissa ollessasi, ja robottiruohonleikkuri siistii pihan. 

Kiireen ahdistellessa on hyvä muistaa, ettei kaikkea ei ole pakko tehdä itse, vaan olemassa on monenlaisia arkea helpottavia palveluita. Yhä useampi suomalainen tilaa jopa yksiön kotisiivouksen, ja koirankin ulkoiluttamisen voi ulkoistaa. Lähes kaiken tarvitsemansa voi tilata verkkokaupoista kotiinkuljetuksella – jopa ruoan: erilaiset kauppakassipalvelut tuovat kotiin joka viikko valmiit reseptit ja ruokalistan, sekä niiden perusteella valitut ja mitatut ruoka-aineet.